Snabb roadtrip i Hälsingland och Gästrikland6 min read

Av Carl-Henrik Rapp - den 20 juli 2020 - Inga kommentarer.

I coronatider lämpar det sig särskilt väl att göra snabba roadtrips i Sveriges förtrollade land.
En helg i juni passade vi på att spendera en lördag och en söndag i Gästrikland och Hälsingland.

Då coronaviruset gör det svårt att röra sig utomlands så passade vi istället på att ta en liten roadtrip till Gästrikland och Hälsingland.
Det blev en riktigt kort visit, då vi åkte på lördagsmorgonen för att sedan åka hemåt igen på söndagen.
Totalt avverkade vi närmare 100 mil, men hann ändå med en hel den korta tiden vi hade att tillgå.

Vårat första mål var att ta oss till Axmar.
En gammal bruksort norr om Gävle som också är en gammal fiskehamn.
Axmar är en populär ställplats för husbilar, vilket visade sig ganska snabbt, det var knökfullt denna dag i juli på ställplatsen.
Eftersom vi inte hade vädret på vår sida spenderade vi mestadels av tiden till att spana in den fina trädgården samt äta lunch på ett lokal café.

Axmar bruk.
En promenad i parken i Axmar.
God lunch på Axmar Brukscafé.
Axmar brygga bjuder på härliga utsikter.

Vi fortsatte vår resa längs kusten för att en kort stund efter Axmar svänga in mot Trollharens fiskeläger.
Trollharen är ett gammalt fiskeläge på Granön i södra Hälsingland där sjöbodar och en gästbrygga ger en riktigt härlig marin känsla
För de som vill äta gott finns det så klart en fiskrestaurang vid lägret, men vi stannade mest för att kika på alla sjöbodar och den härliga utsikten.

Sjöbodarna vid Trollharens fiskeläge.
Bryggan vid Trollharens fiskeläge.
En liten strand och båtiläggningsramp.

Efter stoppet vid Trollharen åkte vi vidare norrut mot Ljusne och Vallvik innan vi tillslut nådde Söderhamn, där vi tog en snabb titt med bil genom Söderhamn.
Färden fortsatte sedan mot Hudiksvall, där vi stannade för en glass i centrum och gick bland de vackra sjöbodarna som ligger vid kanalen.
Helt klart ett fint stopp längs E4:an.

Hudiksvalls sjöbodar.

Vi fortsatte sedan mot dagens mål, nämligen Nygården B&B Hälsingegård.
En unik upplevelse på en släktgård som har varit i samma släkt i 13 generationer sedan år 1602.
De nuvarande ägarna har byggt in flera lägenheter i den gamla ladan som står på gården, vilket helt klart känns unikt och nytänkande.
På gården kan man sitta och njuta av vidderna, i deras trollska trädgård eller helt enkelt bara sitta på verandan och drömma sig bort.
Paret som äger gården är helt fantastisk gästvänliga och berättar gärna historien kring gården och bjuder på en riktigt fin frukost på morgonen med bland annat hembakat bröd och hemlagad sylt.
Maskrossylten var verkligen något speciellt som vi kan rekommendera.
Vi fick även tips om en liten ”hemlig” lokal badplats, som vi inte ska sprida vidare, men frågar ni kanske de delar med sig om var den finns…

Den lilla härliga stranden vid Storsjön i Harmånger.
Den stora och inbjudande gården.
Galet fin frukost serveras i ”salongen”.
Nybakt bröd direkt från gården.
Lena tar för sig vid frukostbuffén.

Innan kvällen var slut så passade vi på att ta en sväng ut mot havet, närmare bestämt mot Mellanfjärden.
Här finns en fin restaurang som serverar diverse fiskrätter samt en hamn och plats för husbilar.
Vi drog vidare mot Sörfjärden, men blev på vägen facinerade av en rastplats mellan hamnarna som hade spångar som ledde ner mot havet.
Om man går åt andra hållet, alltså upp mot berget, så har man en fantastisk utsikt över havet.

Fiskebod samt restaurangen i Mellanfjärd.
Rastplatsen mellan Mellanfjärden och Sörfjärden.
Utsikt vid Mellanfjärdens rastplats.

På morgonen dagen efter tog vi sats för att hinna till Högakustenbron till lunch eftersom att Lena alltid har velat åka dit.
En och en halv timme senare nådde vi den mäktiga bron, som är hela 1867 meter lång och 180 meter hög.
En mäktig syn och vi passade även på att köpa varmrökt lax från Näske Lax vid parkeringen, magiskt god lax kryddat med chili och västerbottenost.
Tillsammans med tunnbröd och romsås blev det en perfekt middag vid hemkomsten senare på kvällen.

Högakustenbron är riktigt mäktig.
Lena beundrar och fotograferar bron.
En bild från bilen på bron (en fil öppen p ga målning).

Till lunch kunde vi alltså ha ätit laxen, men drog istället vidare mot Härnösand och intog mat på närmaste hamburgarkedja.
Dock hann jag ut för att dokumentera de centrala delarna vid kanalen och bron, och jag måste säga att Härnösand är riktigt fint.

Härnösand sett från bron i centrum.

Som sista stopp innan den långa vägen hem stannade vi i den lilla fiskebyn Stocka och den lilla ön Rönnskär.
Här tog jag faktiskt bilder med min digitalkamera (förutom Högakustenbron och just Rönnskär är alla bilder i denna artikel tagna med mobil).
Rönnskär var så där magiskt vackert och pitoreskt och hade vi haft en husbil hade jag nog bosatt mig där några dagar.

Rönnskär är magiskt inbjudande med sina härliga sjöbodar.
Ett boende här vore en dröm.
Rönnskär bjöd på fina vyer.

Efter besöket på Rönnskär passerade vi flera andra vackra platser, bland annat Strömsbruk.
En lång väg hem, men ruggigt nöjda, styrde vi de ungefär 25 milen hem från Rönnskär.
På en kort helg hann vi med en hel del, men nästa gång vi åker uppåt skadar det nog inte att ha lite mer tid.

På väg hemåt efter en underbart härlig helg.